30.12.2008

Øya 2009


Jeg leker jeg er bookingansvarlig for Øyafestivalen 2009.

Dette var konkurranse på groove.no. Her er mine favoritter med begrunnelse.



CRYSTAL ANTLERS (US)
-hedigvis for meg er disse allerede klare! Feigt å ta dem med på lista da kanskje, men faktum er at Crystal Antlers står bak, det som i mine ører, var 2008s aller beste musikalske ytring i form av deres selvtitulerte EP. Deres lydakrobatikk i skjæringspunktet mellom støy, garasjerock og psykedelia er særdeles lytterverdig. Det blir spennende å se om det dukker opp et debutabum snart. Øya er kjent for å pirke en del i undergrunnen og, etter min mening, er Crystal Antlers kanskje den aller beste ambassadøren for amerikansk "ny-psykedelisk spacerock" akkurat nå.

FUCKED UP (US)
-Fucked Up fikk sitt ordentlige gjennombrudd i år med deres Matador-utgivelse, The Chemistry of Common Life, i år. En hver festival med respekt for seg selv trenger band som virkelig kan dra i gang en real publikumsfest. Fucked Up er kapable til nettop dette, og når bandet attpåtil spiller slik herlig indiehardcore som de gjør, ser jeg ingen grunn til ikke å booke dem.

SHINING/ENSLAVED (NOR)
-Shinings herlige sammensmelting av jazz, metal og progrock tror jeg kunne bli en sikker vinner for det kvalitetsbevisste Øya-publikummet. Gode norske ambassadører trengs også på Øya 09, og få, om noen, er bedre skikket til å levere de norske rockevarene bedre enn nettop disse to. En hybridkonsert med disse to tror jeg kunne by på svært mang musikalske overraskelser og lytteropplever, så vel som et gnistrende liveshow. Som avslutning på konserten, en gnistrende tolkning av King Crimsons 21st Century Schizoid Man. Øya trenger også gode navn på hardrock og metalfronten, da denne sjangeren favner bredt også innenfor det festivaltravende publikum.

FENNESZ (SUI)
-Christian Fennesz fra Sveits spiller deilig eksperimentell electronica med sin laptop og elektriske gitar. Mannen klarer, på mektig vis, å dra assosiasjoner bakover i undergrunnsrocken, til band som f.eks. My Bloody Valentine, Can! og Faust, samtidig som han klarer å lage særegen elektronisk musikk som favner det elektronika-, så vel som det rock- og popinteresserte publikum. Tror mange festivalgjengere hadde fått seg en ny favorittartist etter å ha overvært Fennesz på Øya neste sommer, og dette med å oppdage nye ting er jo litt av moroa og poenget med musikkfestivaler spør du meg.

DEERHUNTER (US) (Bildet)
-Mange vil nok savne en soleklar headliner på min Øya-liste, men jeg mener Øya er en festival som aldri har vært redd for å booke relativt "smale" og for noen, ukjente, band, som headlinere og frontere av festivalens musikalske profil. Etter min mening er Øya den festivalen som, noen gang, best har klart å tenke ukonvensjonelt og nytt når det gjelder booking av headlinere her i landet.
Derfor tror jeg at et band som virkelig er "på vei opp" i skrivende stund, amerikanske Deerhunter, muligens er et sjansekort, men verdt en plass som en av headlinerne. Det er fremdels lenge til sommeren 2009, og spiller Bradford Cox & Co. sine kort riktig, tror jeg Deerhunter er et mye større navn ved festivalstart enn tilfellet kanskje er nå. Bandet har flere gode og oppfinnsomme indierockutgivelser på samvittigheten, spesielt deres to siste plater, Cryptograms og Microcastle, er bejublete musikalske ytringer som gradvis har dyttet bandet opp i verdensklasse hva god indierock angår.

Takk til groove for mange gode platetips og en oppegående norsk nettblekke om musikk!






Ingen kommentarer: